תרבות

“דור מחדש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק … ויש שהוא… חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן.”  

(מרטין בובר)

המסורות שלנו מלוות אותנו “מאז ועד היום” מעלייתנו לקרקע כיישוב במאי 1974.

אנחנו קיבוץ מתחדש, היכול כיום להתגאות בהיותו ישוב רב-דורי.

קיבוץ כפר חרוב הוא ישוב חילוני, המסורות שלנו משלבות מסורת יהודית, מסורות שספגנו מהחלוצים הראשונים שהקימו את הקיבוצים וכמובן מסורות מבית ההורים של כל אחד מאתנו. רבים מתושבי כפר חרוב נוטלים חלק בהכנת החגים המשותפים. כל חבר חדש בקהילה מעשיר אותנו. יחד אנחנו צובעים את התרבות הקהילתית שלנו ויוצרים פסיפס של מנהגים ותרבויות.

היחד שלנו בא לידי ביטוי באירועים קהילתיים משותפים.

חתונות

את החתונות שלנו אנחנו חוגגים בגן האירועים הכי יפה בארץ, על רקע הכנרת והשקיעות של סוף הקיץ. פעם כשהישוב היה קטן לקראת אירוע כזה היו מתגייסים כולם להכנתו:

מבשלים יחד בלילות במטבח המשותף, מכינים עוגת חתונה מפוארת, מקימים במה, מסיעים אורחים מכל הארץ לגולן. הזוג הטרי הובל לחופה בטרקטור, על סוס או בעגלול – לפי עיסוקיו ואהבותיו התוכנית האמנותית כללה מערכונים, ריקודים והרבה הומור שרק בני המקום מבינים.

חותמים על כתובה קיבוצית המדגישה את השוויון בין המינים, באלבום החתונות יש תמונה מכל חתונה, הזוג הבא שעומד להתחתן מביא עציץ לזוג הטרי (יש הפתעות). והיום כשהישוב גדול, החתונה נעשית בחיק החברים הקרובים ובקרב בני המשפחה.

על המסורות של העבר שמרנו ואנו משלבים ישן וחדש.

לידות

פעם, כשהיולדת חזרה הביתה, חיכה לה כל הציוד הדרוש לרך הנולד מחיתול ועד עגלול, חוי יועצת הנקה שלימדה אותנו איך להניק גם בעזרת בובה, גם כשהפעוט נשאר בפגיה. נקבע שלט לדלת שסיפר לאורחים הבאים האם ״אנחנו ישנים״ או שמא ״אנחנו בטיול״ או ״מחכים לכם״ . את השלט ציירה כל השנים הילה. וכמובן היולדת ובן זוגה קיבלו הרבה עזרה ואהבה, העיקר שתחזור, מהר למצבת כח אדם בסידור עבודה.

והיום, יולדים במחלקת יולדות שנבחרה בקפידה או בבריכה מתנפחת בחיק המשפחה.

יש חופשת לידה לה וגם לו. אם אחרי ההתרגשות זוכרים גם לעדכן את רותי מהמזכירות על הלידה אז נשלחת הודעת ״מזל טוב״ משמחת לכל הקהילה.

השלטים המצוירים של הילה עוד מעטרים את הדלתות ומסמנים שבבית הזה יש תינוק חדש. בשנים האחרונות נוסף לנו מנהג יפה ושמו: ״סירי לידה״ -ארוחת ערב מפנקת למשפחה היולדת שבכל יום מביאה משפחה אחרת מהקהילה.

שנת בר מצווה

ילדי כיתה ז’ מציינים את שנת בר המצווה במשימות שהם בוחרים לעשות לאורך השנה, המשימות מבטאות את השייכות למעגלי הקבוצה, הישוב והקהילה. בהובלת ההורים ומדריך גפן צעיר.

אירוע בר-מצווה הוא אירוע השיא שמסכם את השנה, נחגג עם כל הקהילה בשבוע הראשון של יולי. כל ילדי הקבוצה על הבמה בערב שתמיד מפתיע ומעורר גאווה.

תחילת שנת הלימודים

ערב פתיחת שנת הלימודים נערך טקס באמפי ליד חדר האוכל, ילדי כיתה א׳ המצטרפים לחינוך הבלתי פורמלי- המשלים – מגיעים עם הילקוטים החדשים שמתמלאים במתנות קטנות וברכות שמביאים להם חברי הקהילה.

הילדים לומדים בבתי הספר באזור:

א׳-ח׳ מצפה גולן בבני יהודה, שורשים בנטור, או בית הספר הדמוקרטי באליעד.

ט׳-יב׳ בית ירח בכנרת, נופי גולן בקצרין.

יש הסעות לכולם, קמים מוקדם…

חג בנים

מסיימי י”ב נפרדים מהקהילה רגע לפני שהם יוצאים לשנת שירות או שירות צבאי.

ערב שישי במועדון, ברכות, נשיקות וציפיה לבאות.

בנים שרוצים בכך יכולים לשכור דירת נעורים בשכונת ה״חתים״.

שבת בנים

״כנס מחזורים״ לכל בני כפר חרוב שבגרו. חיילים, סטודנטים, וצעירים שיצאו לחוות את העולם ואת החיים בעיר הגדולה. נפגשים בבית להחליף חוויות, לתחזק את הקשר ובבוא הזמן גם לחשוב על חזרה הביתה.

קהילת כפר חרוב רואה בבניה את הגרעין לעתודת קליטה והמשכיות הישוב.

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן